Hjem / Retur & reklamasjon

Retur & reklamasjon

Vi ønsker at du som kunde skal føle deg trygg og fornøyd med dine kjøp hos Segger.no. Det er derfor enkelt å returnere varer fra dine ordre hos oss, og vi følger opp både returer- og reklamasjoner innen kort tid. For at vi skal fortest mulig håndtere din retur eller reklamasjon, fyll gjerne ut skjemaet nedenfor.

Nedenfor finner du informasjon om dine rettigheter knyttet til angrerett og reklamasjon, samt våre prosedyrer for retur av varer. Vennligst se våre gjeldende salgsbetingelser for utfyllende informasjon og gjeldende betingelser.

I enkle trekk har du rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter mottak av varen, med en utvidelse fra oss til totalt 30 dager.

Varer returnert under angreretten skal sendes tilbake til oss uten unødig opphold og senest 14 dager fra datoen du meddeler oss om din bruk av angreretten.

Vi dekker direkte kostnader for returfrakt opp til 200 kroner.

For å bruke din angrerett, fyll ut og send inn returskjema. Dette sikrer en effektiv behandling av din retur.

Vennligst se våre gjeldende salgsbetingelser for utfyllende informasjon og gjeldende betingelser om angreretten.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

16. Kostnader for frakt ved bruk av angrerett

Selger dekker de direkte kostnadene for frakt ved å returnere varen i forbindelse med bruk av angrerett opptil 200 kroner inklusiv Merverdiavgift. Dersom direkte kostnader for returfrakt ved å returnere varen overstiger dette beløpet må kjøper dekke det overstigende beløpet.

17. Utvidet angrerett

Betingelsene for alminnelige angreretten under punkt 8. gjelder.

Kjøperen gis en utvidet angrerett, utover den alminnelige angreretten, som til sammen med den alminnelige angrefristen utgjør 30 dager fra fristen begynner å løpe. Kjøperen må gi selger melding om bruk av den utvidede angreretten innen 30 dager fra fristen begynner å løpe.

I enkle trekk har du rett til å reklamere innen to måneder dersom du oppdager en mangel ved varen, etter at mangelen ble oppdaget, og senest to år fra varens overtakelse. For varer ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år. For varer med en oppgitt garantitid utover reklamasjonsfristen gjelder garantitiden.

Bruk vårt reklamasjonsskjema for å melde fra om feil eller mangler. Dette sikrer rask og korrekt behandling av din sak.

Når du reklamerer en vare, skal den returneres til oss etter avtale. Nøyaktige instruksjoner og returadresse vil bli oppgitt i forbindelse med behandlingen av din reklamasjonssak.

Utfallet av en gyldig reklamasjon avhenger av omstendighetene rundt mangelen eller feilen ved varen, ut fra rettighetene som er beskrevet i salgsbetingelsene.

Vennligst se våre gjeldende salgsbetingelser for utfyllende informasjon og gjeldende betingelser om reklamasjon og garanti.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

Om du har mottatt feil vare ved bestilling vil vi selvsagt rette dette på beste mulig måte for deg, uten din kostnad. Fyll ut vårt retur- og reklamasjonsskjema for rask behandling og for å motta instrukser om retur av varen.

Chat med oss

Send oss en e-post